شفاعت در روز قيامت، در اختيار خداوند سبحان است و خود حقتعالي
اوّلين شفيع روز قيامت ميباشد. ذات باري تعالي شفاعت را در وحلۀ اوّل در اختيار
قرآن کريم و عترت گذارده و آن دو ثقل گرانبها ـ که تجلّي ذاتيِ خداي سبحان هستند
ـ به اذن الهي و اجازه خداوند متعال به شفاعت ميپردازند. همچنين انبياي الهي،
علماي دين، شهداء و مومنين نيز در روز قيامت ميتوانند شفيع باشند.
از منظر آیات بيّنات قرآن کریم و روایات شريفة حضرات معصومین(، شفاعت، امری مسلّم، قطعی و مورد تأیید است:
>مَنْ ذَا الَّذي يشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ<[1]
کيست آن که جز به خواست و فرمان او نزد وي شفاعت کند؟
>وَ لا يشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضي<[2]
و جز براي کسي که [خدا] رضايت دهد، شفاعت نميکنند.
>لا يمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً<[3]
اختيار شفاعت را ندارند، جز آن کس که از جانب [خداي] رحمان پيماني
گرفته است.
در رواياتي که شیعه و سنّی نيز نقل کردهاند، شفاعت، امری قطعی بر شمرده
شده است. در ادامه به یک روایت از اهل سنّت و یک روایت از شیعه اشاره میشود:
در کتاب «صحیح بخاری» که نزد علمای اهل سنّت، از اعتبار ویژهای
برخوردار است، نقل شده که پیامبر اکرم$ فرمودند:
«لِكُلِّ نَبِيّ دَعْوَةٌ قَد دَعَا بِهَا فَاسْتُجيبَ فَجَعلتُ دَعوَتي
شَفَاعَةً لِاُمَّتي يَومَ القِيَامَةِ»
هر پیامبری خواستهای برای امتش دارد و من خواستۀ خودم را شفاعت برای
امّتم در روز قيامت، قرار دادم.
همچنین در کتب روائي شیعه از قول ائمّة معصومين( نقل شده است:
«مَا أَحَدٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ إِلَّا وَ هُوَ مُحْتَاجٌ
إِلَي شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ$ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ»
هيچکس از اوّلين و آخرين نيست جز آنکه در روز قيامت به شفاعت حضرت
محمد$ نيازمند است.
بنا بر اين، از ديدگاه اعتقادي اسلام، تردیدی وجود ندارد که پيامبر
گرامي$ و اهلبیت( در قیامت،
واسطۀ آمرزش بندگان میشوند.
در واقع، همانگونه که آن بزرگواران، در دنیا واسطۀ فیض الهی هستند و
نعمتهاي الهی از طريق آنان به بندگان میرسد، در قیامت نیز واسطۀ فیض الهی بوده و
رحمت و مغفرت پروردگار متعال به واسطه و وسیلۀ آن ذوات مقدّس، به بندگان تعلّق میگیرد
و به اين طريق وارد بهشت میگردند.